ЩОБ НАВЧАТИСЬ БУЛО ЛЕГКО
Мета: ознайомити учнів із поняттями «візуаліст», «аудіаліст» та «кінестетик», які визначають три психологічні типи особистостей за особливостями сприйняття і запам'ятовування нової інформації; навчати основних методів і прийомів тренування пам'яті, спостережливості; виховувати в учнів прагнення до пізнання і саморозвитку.
Обладнання: ручки або олівці, чисті аркуші паперу.
Коментар: після проведення заходу вчитель збирає результати тестувань.
ХІД ЗАНЯТТЯ
Передати учням зерна своїх знань — учителеві приємно. А от навчити дітей вчитися значно складніше. Існує така стародавня мудра притча: «Якщо людині дати одну рибину, вона буде сита один день, якщо дати дві рибини, вона буде сита два дні. Якщо навчити людину ловити рибу, то вона буде ситою все життя». Так і в навчанні: головне завдання учителя — не підготувати вас до певного уроку, а забезпечити корисними знаннями, що допомагали б вам протягом усього життя. І вам, щоб отримати ці знання, треба добре вчитися.
«Без явно посиленої працьовитості немає ні талантів, ні геніїв.» (Д. /. Менделєєв)
«Залізо іржавіє, не знаходячи собі застосування, стояча вода гниє або на холоді замерзає, а розум людини, не знаходячи застосування,— чахне». (Леонардо да Віті)
«Наші здібності, як і м'язи, зростають лише при тренуванні.» (В. Л. Обручев)
Отже, давайте поговоримо про те, як навчитися розвивати свої розумові здібності Здавалося б, усе дуже просто: учись у школі, відвідуй гуртки, читай книжки — і ось ти вже ерудований, начитаний, розумний. Проте чомусь не кожний досягає бажаного результату. Як ви гадаєте, що впливає на розвиток інтелекту людини? (Оточуюче товариство, стиль життя, (Спадковість, можливість отримувати потрібну інформацію.)
Звичайно, спадковість та стиль життя вашої родини — дуже вагомі чинники, що впливають на розвиток здібностей людини. Але багато чого залежить і від вас самих, від вашого бажання навчатись. Отже, можна сказати, що розвиток розумових здібностей кожний із нас тримає у своїх власних руках.
Кожна людина має певні здібності, але не кожна працює над їхнім розвитком. Напевне, вам знайоме таке зауваження учителя: «Ти не працюєш на повну силу, міг би краще навчатись».
Чи існує гімнастика для розвитку спостережливості, пам'яті? Чи можна самостійно розвивати інтелект та підвищувати ерудованість? Відповідь на ці запитання — так.
Існують різноманітні вправи з розвитку уваги, пам'яті, спостережливості, а також мови і мислення. Але перш ніж розпочати застосовувати їх, слід визначити, чого прагнете досягти, яку мету ставите перед собою.
Проблемам розвитку розумових здібностей присвячено безліч наукових праць, популярних видань. Але головна думка авторів цих публікацій — людина має сама ретельно працювати над собою.
Школа, учителі, батьки повинні створювати сприятливі умови для розвитку вашої особистості, бути порадниками, допомагати вам знайти правильний путь до знань.
Для того щоб досягти успіхів у навчанні, треба визначити, у який спосіб вам легше сприймати нову інформацію: ретельно конспектуючи розповідь учителя і малюючи схеми, уважно слухаючи докладні пояснення або застосовуючи вивчене правило на практиці (тобто виконуючи вправи на це правило).
Відомо, що за особливостями сприйняття всі люди поділяються на три типи: візуалістів, аудіалістів і кінестетиків.
Візуалісти краще засвоюють інформацію, якщо її представлено у вигляді таблиці, графіка, схеми. У людей цього типу гарна зорова пам'ять, і для того, щоб запам'ятати новий матеріал, їм необхідно ретельно прочитати параграф, скласти план до нього або, якщо необхідно, намалювати схему.
Аудіалісти краще засвоюють інформацію на слух. Докладні розповідь і пояснення вчителя для їхньої пам'яті більш прийнятні, ніж читання підручника. А щоб добре запам'ятати надрукований текст, аудіалісти зазвичай читають його вголос.
Кінестетикам, щоб добре засвоїти новий матеріал, потрібно застосувати його на практиці. Так, наприклад, правила правопису кінестетики запам'ятовують, виконуючи відповідні вправи, а формули або теореми — розв'язуючи задачі.
А тепер ми спробуємо дізнатися, до якого типу за особливостями сприйняття належить кожний із вас.
ТЕСТУВАННЯ «АУДІАЛІСТ, ВІЗУАЛІСТ ЧИ КІНЕСТЕТИК?»
1. Уявіть себе на березі моря. Що перше вам спадає на думку?
а) Шум моря;
б) морський пейзаж;
в) приємне відчуття лежання на піску.
2. Уявіть, що ви гуляєте в лісі. Що перше вам спадає на думку?
а) Шум лісу, пташиний спів;
б) краса навколишнього пейзажу;
в) чисте повітря.
3. Уявіть кого-небудь зі своїх знайомих чи близьких. Що найперше пригадуєте, думаючи про цю людину?
а) Голос;
б) обличчя;
в) почуття, яке викликає у вас ця людина.
4. Яке слово асоціюється у вас із словом «концерт»?
а) Слухати;
б) бачити;
в) танцювати або грати.
Учні підраховують, який варіант відповідей вони обирали частіше, і визначають результати. Якщо більше літер «а», учень — аудіаліст, «б» — візуаліст; «в» — кінестетик.
|